Very Vidi Vixy - start-ups in Vlaanderen | RentALoft

“Our doubts are traitors, / And make us lose the good we oft might win, / By fearing to attempt.” (William Shakespeare in ‘Measure for Measure’)

Join the club! Kom allemaal op het meest indrukwekkende platform voor ondernemende lanceringen in de historiek van het handel-drijven! Uiteraard spreek ik over het internet, in zijn huidige fase van bestaan. Nooit waren er zoveel mogelijkheden voor startende ondernemers van alle leeftijden; of ze nu 14 of 88 zijn. De noodzaak om (start)kapitaal te hebben is relatief gezien beperkt. Met vrienden, familie, een paar geldschieters, kunnen heel wat online, mobiele of klassiek getinte ondernemers voldoende geld vergaren om hun lancering te betalen, en cash flow break-even te bereiken zonder daarbij volledig hun broek af te doen. Om dan uit te breiden kunnen diezelfde ‘mannen of vrouwen van de durf’ via strategische allianties of partnerships verder aan geld geraken. En eerlijk gezegd, op zich is hierbij niet zoveel business-ervaring vereist. Passie wel. Indien je dus altijd ervan gedroomd hebt om een bedrijfje te starten, dan is het nu het ideale tijdstip. De gemene deler blijft wel dat je de online tools (goede online hub, directe communicatie, Facebook, e-mailing, CRM etc.) op een efficiënte manier moet kunnen hanteren voor je marketing-activiteiten.

Ontelbare innovatieve business models stonden de laatste jaren op. Volledig nieuwe industrieën worden gevormd terwijl de oude garde verkruimelt. En sommige van die nieuwe bedrijfjes (kijk bijvoorbeeld naar Belgische start-ups als Razwar en Zamante) trachten op een andere manier het vuur aan de lont te steken van die traditionale mastodonten. Via een andere marketing-aanpak, of door een niche aan te spreken. Op zich moet het idee dus niet totaal nieuw zijn. Ook een klassieke business met een e-commerce tintje bijvoorbeeld is mogelijk. Als de basisfilosofie en -waarden maar aangepast zijn aan de vereisten van het internet, zoals bijvoorbeeld collaboratieve participatie, afstaan van klasssieke controle over je merk/product, authenticiteit…

Uit het voorgaande begrijp je ‘t al. Rentaloft heeft zeker een boontje voor de opstartende solo-entrepreneur. Iemand die naast een halftijdse of voltijdse bezigheid creatief bezig is en van zijn of haar passie op termijn de hoop heeft een volwaardige business te maken. Vicky van Very Vixi is zo iemand. Van haar passie om te naaien – eerst voor zichzelf en haar dochter, vervolgens voor anderen – ontstond in april 2010 het idee om op bestelling kant-en-klare kleren te maken. En nu werkt ze hard aan een volwaardige online aanwezigheid, en schuimt ze ondertussen ook verschillende beurzen af. Onlangs kwam ze zo bij Rentaloft terecht om voor haar collectie en merchandising een professionele fotoshoot (Fotografie Barbara Decré) met kinderen te organiseren.

Het doelpubliek van Very Vixi zijn hippe ouders (en welke ouder wil dit niet zijn?), die hun kleine kinderen tegen een betaalbare prijs toch een coole, unieke outfit willen aanbieden. Zo maakt ze rokjes, kleedjes, broekjes, hemdjes voor jongens en meisjes tot 8 jaar oud. Hoe ze hierbij tewerk gaat? Door een beetje overal rond te speuren naar originele en kleurrijke stoffen, en vervolgens zaken te fabriceren die je niet vindt in de winkelstraat.

Ik vroeg haar naar de toekomstplannen van Very Vixi.  Op 28 november vind je haar opstartende zaak in het Felixpakhuis te Antwerpen, en op 5 december in De Vitrine te Brugge. Voor volgend jaar zit er ook een reis in naar New York om daar nieuwe stoffen te halen. Verder zal er ook nog een buitenshoot georganiseerd worden, en is het haar ambitieuze doel om samen met een patroonontwerpster nog nieuwe patronen te bedenken voor volgende collecties. Als je alvast interesse hebt in haar uitwerkingen, mag je zeker mailen naar info@veryvixi.be.

Ik heb geen idee hoe haar toekomstige online aanwezigheid er gaat uitzien. Ongetwijfeld in een design en stijl dat past bij haar gewenste doelgroep. Misschien heeft ze ook een blog waarop ze regelmatig haar ervaringen deelt. En zal ze zelf de sales en levering na verkoop efficient en voortreffelijk in handen nemen. Hopelijk heeft ze echter nog dat tikkeltje meer dat haar gaat onderscheiden van andere gelijkaardige merken/start-ups: een vrij unieke manier (in zaken doen) om zich te onderscheiden van de concurrentie. Aan sommige reacties op haar Facebook pagina denk ik dat dat wel snor zit. Ik ben benieuwd en wens Vicky nog veel succes! De fotoshoot was in ieder geval voortreffelijk georganiseerd.

Update. Als uitsmijter nog dit. Op de blog van Oontje kan je lezen hoe een moeder en haar dochter toeleven naar zo’n fotoshoot dag. Geeft het een volledig anders perspectief. Prachtig om te lezen!
Ze keek er al maanden naar uit. Wat zeg ik? We keken er allebei al maanden naar uit. Zij, omdat ze gekapt en geschminkt zou worden. Ik, omdat ik benieuwd was naar haar creaties, én omdat de fotografe van dienst – hoe zou ik het noemen – hartverwarmende foto’s neemt. Om niet al te vroeg uit ons bed te moeten rollen – alhoewel, gebeurt dat niet elke dag? – brachten we de nacht bij vriendin N. in Antwerpen door. Welgeteld 500 meter van de loft waar ‘de sjoet’ zou doorgaan. Ideaal, toch? Inderdaad, ware het niet dat we op vrijdagavond in de file stonden en bijgevolg 2,5 uur over 55 kilometer deden. En ware het niet dat N. en ik die avond, zalig kletsend, maar op een nuchtere maag, een fles champagne soldaat maakten. Een korte nacht + een houten kop zorgden ervoor dat ik me geradbraakt voelde. En er misschien ook wel zo uitzag, dat kan ook.