Het huis als filmset - hoe een loft als locatie voor een reclamespot wordt gebruikt | RentALoft

De zetel wordt opzijgeschoven. De grote spiegel verhuist naar de andere kant. Mijnheer regisseur wiebelt zenuwachtig in de voido schommelstoel. Midden in de woonkamer staat een grote camera. Een paar enorme lampen en schermen staan her en der opgesteld. Boven de witte kast in de slaapruimte hebben ze een hele grote akelige constructie gefabriceerd. De keuken is tot verkleed- en acteursruimte omgetoverd. Het is duidelijk dat een filmploeg de loft heeft bezet. Alle herkenning met de ‘normale’ toestand is zoek.

Ik tel een paar productieverantwoordelijken, een regisseur, cameraman, geluidsman, schminkster, styliste, verschillende technici en enkele marketing- en productverantwoordelijken van de klant. Ondertussen zijn ook een zestal figuranten binnengekomen en later volgen er nog twee. Een van die figuranten is een hyperactief meisje dat schommelt, tekent, en op en neer loopt.

Het is onze eerste keer. De aanvraag kwam kort voor kerstmis en het leek ons wel eens leuk een echte filmploeg in huis te hebben. Het commerciële spotje dat opgenomen zou worden, was voor Pizza Hut. Iets over ‘een vliegende doos’.  Wellicht heb je het clipje op VT4 gezien. Reclame voor de online ‘home delivery’ van Pizza Hut, waar een pizzadoos een bowlingbaan aandoet, daarna een ijsbaan onveilig maakt en aan het einde van de rit de loft bereikt, waar jongeren met veel smaak de doos openen en de pizza opeten.

Achteraf bekeken hadden we misschien op café moeten gaan. Weg. Niet mogen toekijken. Ik had uiteraard met de locatiescout gesproken, maar die wist niet goed wat het exacte scenario was. Zelf was ik wellicht al te ver in kerstsfeer om super kritisch te zijn en de productieverantwoordelijke op voorhand de juiste vragen te stellen. Foto-opnames zijn namelijk klein bier in vergelijking met de opnames voor een reclamespotje. Mijn ervaring in de reclamewereld had me sneller tot het juiste inzicht moeten doen komen. Maar goed. Je leert uit inschattingsfouten. En op zich niets aan de hand. Indien je op voorhand mentaal weet wat je mag verwachten.

Films of reclamespotjes zijn nu eenmaal een complexe zaak, met veel mankracht -15 à 20 mensen zijn geen uitzondering-, materiaal en vereiste technische opbouw. Een lamp kan stuk gaan. Krassen in vloer of muur horen binnen de mogelijkheden. Als eigenaar kan je dan maar beter duidelijke afspraken maken. Niet dat een volledige plaatsbeschrijving nodig is, maar toch even goed afspraken maken en bespreken.  Productieteams zijn ook verzekerd, dus dat zou dat deel moeten coveren. En verder. Waar moet de crew op letten? Pas op met die stalamp, want de koepel ervan is vrij fragiel. Kan er gerookt worden? Ja, maar dan graag op terras. Zijn er bepaalde ruimtes die niet betreed mogen worden? Niet eenvoudig allemaal.

En als je dan tijdens de opnames wilt meekijken, dien je over stalen zenuwen te beschikken. De avond van onze ‘eerste filmset ervaring’ kwam het besef al. Kunnen we voortaan niet beter de sleutels afgeven, vertrouwen hebben en ’s avonds of op het einde van de huurperiode teruggaan en zien dat alles weer in normale toestand is. Wellicht wel. Maar zulke opnames zijn ook gewoon leuk. Je krijgt de kans nieuwe creatievelingen te ontmoeten, een script tot leven te zien komen. En dan later kan je zeggen: “Mijn woning is heel even op TV geweest.” :)