PR en Social Media Events via Rentaloft | RentALoft

PR en Social Media Events

Rentaloft wordt niet uitsluitend voor fotoshoots of reclamespotjes gehuurd. Onlangs organiseerde Isabelle De Hovre van De Hovre PR & Events in samenwerking met het Belgische fashion label Filles a Papa (FAP) er een PR event.

Een ideale gelegenheid voor vakjournalisten om de ontwerpers van FAP te leren kennen, hun wintercollectie te bekijken en verder naar nieuwe werken van Billion Dollar Babes, Bagladies en bagagespecialist Carlton te kijken. Barza verzorgde hierbij de Cava, en Together Drinks zorgde voor de gezonde drinkjes. Zulke klassieke persmomenten worden nog steeds met de regelmaat van de klok georganiseerd, en beantwoorden zeker aan een grote behoefte.

Anno 2010 wordt het zelf opzetten van niche events steeds makkelijker. Je kan beroep doen op professionals zoals Isabelle (zie haar Facebook fanpagina), of het zelf aanpakken als je zelf voldoende marketing- en communicatiekennis hebt. Een van de grote troeven van Social Media is dat je makkelijk bestaande contacten opnieuw kan bereiken of mensen die je niet kent (maar interesse hebben), voor het eerst in contact kan brengen met jouw merk of product. Er zijn verschillende manieren om je online “social networking” om te toveren in een live, face 2 face netwerk-event.

Een paar tips:

  1. Een ruime planning. Voor de zekerheid kan je beter meer mensen inplannen dan dat je uitnodigt.
  2. Gratis. Iedereen houdt van gratis goodies. Geef product-samples, vouchers of exclusieve catalogi weg. Mensen gaan niet graag met lege handen naar huis.
  3. Eten. Onderschat de kracht en het belang van lekker, verzorgd maar bovenal free food niet.
  4. Faciliteiten. Voor je de locatie vastlegt, ga je best ter plaatse een kijkje nemen. En vergewis je ervan dat de locatie in kwestie indien nodig buitenruimte heeft (om te roken). Maar ook vaak gewenst: draadloos internet.

Zelf een event op poten zetten, is vrij makkelijk. Maak een event aan op Facebook of Linkedin. Heeft je merk of product een Facebook-pagina, dan kan dat echt heel eenvoudig. Hier is een voorbeeld van de event-tab van de fanpagina van Choqoa (fijne, originele chocolade). Korte beschrijving ingeven van het event, en dan alle fans uitnodigen die je wil bereiken. Je kan ook een lijst met e-mails uploaden van de niet-fans die je wenst te bereiken. Rest jou dan enkel om goed te communiceren over de status van het event – en eventuele verschuivingen/veranderingen in het programma – zodat potentiële gasten goed op de hoogte zijn…

Voor kleine gatherings (informatiebijeenkomsten, discussiegroepen etc) zijn Social Media Events ideaal. De mogelijkheden en topics hiervoor zijn legio. Voor het grotere werk of de “product mash-up” bijvoorbeeld die Rentaloft mocht hosten, kan je dan weer beroep doen op PR professionals. Zij kennen het product goed en hebben een breed bestaand netwerk. En voor de locatie… 😉