Geo-fencing Trend. Goed nieuws voor consumenten op de woningmarkt? | RentALoft

Geo-fencing Trend. Goed nieuws voor consumenten op de woningmarkt?

De woningmarkt bestaat grosso modo uit twee partijen. Enerzijds heb je zij die een woning bewonen, en anderzijds zij die graag willen wonen. Met een duidelijke tijdsdimensie: lange termijn of korte termijn (tussentijds), en het eigendomsaspect.

Dus kopers of verkopers, en huurders of verhuurders. En in het midden als faciliterende partij de makelaars en eigendombeheerders.

Zij die lak hebben aan tussenpersonen, het zelf wel denken te kunnen bolwerken, kan je Do-It-Yourself koper of verkoper noemen. De op immoweb steevast en een beetje oneerbiedig, zonder fotootje afgebeelde “particulieren”. Die dan weer vaak duidelijk zijn in hun communicatie en “geen immo” wensen.

En in die hele markt is Rentaloft bijvoorbeeld een niche. Heel tijdelijk, en vaak voor niet-particuliere doeleinden. De woningmarkt is een interessante markt. Niet bijster innovatief. Zal altijd blijven bestaan. En zou in een nabijere toekomst wel eens op zijn grondvesten kunnen daveren.

Want naast die klassieke immomarkt heb je een vrij nieuwe en veelbelovende markt. Die van geo-locatie gebaseerde diensten. En die staat op ontploffen. De hype hierbij gaat de laatste tijd naar bedrijven zoals Foursquare, Gowalla, en Brightkite, maar ook Facebook en Twitter zijn heel actief aan het innoveren.

En nog verder “aan de achterkant” heb je technologische innovatoren. Zoals Location Labs. Dat hoge ogen tracht te gooien met een technologie genaamd Geo-Fencing. Oogt veelbelovend, en zal weldra ook praktischer toegepast worden. Zeker als de mobiele ontwikkelaars ermee van start gaan.

Wat is geo-fencing?

geofencing

Kijk je op Wikipedia dan heb je snel door dat de termen “location-aware device”, “real world geographic area” en “virtuele perimeter” in dezelfde zin worden gebruikt. In een mobiele context betekent dit dus dat wanneer een mobiel toestel een bepaalde geografische ruimte binnengaat of verlaat, de relevante persoon (kan zijn: mobiel individu of een applicatie) een melding (tweet/sms/mail/whatever) ontvangt. Bekijk dit filmpje van Location Labs om dat Geo Fence aspect wat visueler te begrijpen.

Geo-fencing voor eerstgenoemde immomarkt kan in de toekomst dus betekenen: “Jouw woning makkelijk gevonden”. Of nog: vrij krachtige ‘Real Estate Marketing’ vanuit het standpunt van de makelaar. Maar ook meer democratisering, en zeer zeker het verder doen evolueren (overhoop halen?) van een industrie die sowieso aan verandering toe is.

Als consument lijkt me geo-fencing gewoon een zegen. Neem nu een situatie die opgaat voor heel wat Belgen. Je bent een wat eigengereide Do-It-Yourself huisbezitter. Zelf geklust. Zelf ingericht. Wat je zelf kan, doe je beter. Een makelaar? Nee, bedankt. Steeds open voor verandering. En dus speel je af en toe wel met het idee om binnen afzienbare tijd je kleine huis of appartement te verkopen. Want: “Willen we toch niet liever een tuin nu de kindjes kunnen lopen?” Je hebt een smartphone, Blackberry of iPhone. Je weet wat je wil, en hebt eigenlijk best tijd om (passief) de juiste koper te vinden aan de juiste voorwaarden.

Stel je nu eens voor dat jij als huisbezitter een tekstberichtje ontvangt. Met de boodschap dat een te vertrouwen (zijn profiel is gecheckt – kan niet moeilijk zijn gezien de evolutie de voorbije jaren op vlak van Social Media Profiles) mogelijke koper op zoek is naar een koop-opportuniteit in de dichtstbijzijnde buurt. En het gevonden huis – het jouwe – beantwoordt perfect aan zijn zoekcriteria. Uiteraard beantwoord je onmiddellijk het binnenkomend berichtje, en nodigt die persoon uit om je eigendom eens te komen bekijken. Er is een ‘match’. Beide partijen zijn tevreden. Zeker ook omdat het vrij vlot verloopt. Makkelijk, efficiënt en zonder tussenpersoon best ook geldbesparend.

Neem daarbij nog het gegeven dat in heel wat landen (België wordt hier voorlopig van gespaard) heel wat eigenaars gezien de evolutie van vastgoedprijzen boven hun stand leven, of eigendommen hebben die ze eigenlijk vrij snel verkocht willen zien, en je begrijpt het ruimere potentieel. Een vraag en aanbod markt die elkaar al in een vroeger stadium kan bereiken.

Een ander voorbeeld. Neem nu een locatie-bezitter in het centrum van Gent. Ze heeft een vrij unieke locatie. Denkt eraan haar wat exclusieve duplex appartement af en toe te verhuren. Want: “Mijn huis is vrij apart en leent zich wel om af en toe te verhuren voor bijzondere gelegenheden”. Fotoshoot, kortfilm, PR event, noem maar op. Heeft trucjes bedacht om af en toe de “privacy-switch” te doen. Ze kent geen locatiescouts en bevindt zich niet in de bestaande locatie-databanken. Maar ook zij is best wel mee op mobiel vlak, en zou zeker interesse hebben wanneer er een automatische ‘match’ zou zijn met die producer of locatiescout die net dat huis, moderne duplex, of ruime loft aan het zoeken is in die bepaalde wijk of buurt. In dit geval in Gent Centrum. En die scout moet op zich enkel wat rondrijden in de wijk die hem interesseert. Bam. Gevonden!

Kortom. De vraag die we ons bij de evoluties op vlak van smartphones en locatie-gebaseerde mobiele applicaties zoals Geo-Fencing kunnen stellen, is of die klassieke vastgoedindustrie die nu opgebouwd is uit “listings” – de advertenties die je terugvindt op Immoweb – in de toekomst niet rond consumenten zal opgebouwd zijn. Waarbij alles altijd aan de juiste prijs te koop is. Of voor de ‘Locatie Te Huur’ business: altijd alles aan de juiste prijs te huur.

Geo-fencing lijkt alvast een paar stappen in die richting te zetten. Ben benieuwd hoe snel de eerste concrete applicatie er zal zijn…