Terugblik op de eerste zes maanden van de Rentaloft locatie business | RentALoft

Het idee achter Rentaloft: een terugblik

Exact zes maanden geleden ging Rentaloft van start. Het oorspronkelijke idee was vrij eenvoudig. Een funky loft locatie aanbieden aan een hip merk, bedrijf of individu dat op zoek was naar een plek om een fotoshoot of reclamespot – of een ander relevant evenement – te organiseren. Persoonlijk zag ik het als een experimenteel zijprojectje. Waaraan ik kon werken zonder druk. Met een bepaalde lijn en zonder compromissen. Ik had mezelf voorgenomen de eerste zes maanden vooral te zien hoe het gaat, en de zes maanden erna verder te professionaliseren. Om dan begin 2011 conclusies te trekken, en te zien of de formule aansprak of aangepast moest worden. En potentieel had om een echte business te worden.

De eerste zes maanden zijn achter de rug, en Rentaloft is nog steeds een leerrijke onderneming. Tijd voor een terugblik. Eerst kort iets over de business doelstellingen van Rentaloft. Het oorspronkelijke idee was om 1 à 2  (foto)shoots van gemiddeld een volledige dag maandelijks te laten plaatsvinden. En zelf wekelijks maximum vijf uur van mijn eigen tijd erin te steken. Achteraf bekeken ben ik grosso modo in het opzet geslaagd. En werd extra business en online marketing expertise in het proces vergaard.

Relevante online bekendheid moest vooral Google AdWords brengen.  Belgen die op het web op zoek waren naar een fotoshoot locatie moesten de Rentaloft site vrij makkelijk vinden. Daarnaast nam ik contact op met bestaande location scouts databases in België. Want Rentaloft moest uit het niets starten. Amper iemand kende de locatie. Google-advertenties zouden de eerste maanden de grootste kost zijn. Naast uiteraard het maken van de site, en mijn geïnvesteerde tijd in het actualiseren ervan en het opvolgen van mogelijke leads.

Eerst een paar naakte cijfers. In de eerste zes maanden sinds de opstart van de website bezochten in totaal 8.000 mensen de Rentaloft.be website, en werden meer dan 35.000 pagina’s op de site gelezen/bezocht. In absolute internet-cijfers uiteraard peanuts, maar gezien de gespendeerde tijd, het type site (content), het niche-verkeer en de relevante conversies eigenlijk best een resultaat dat (mij) bekoort.

70% hiervan zijn nieuwe bezoekers. Gemiddeld spendeert elke bezoeker (hoofdzakelijk Nederlandstalige Belgen) 2.36 minuten op de site. Het merendeel van het publiek bereikt de site via Google. Enerzijds op een organische manier door de site-inhoud en de blog; en anderzijds via die betalende google advertenties.

Online Facts & figures zijn belangrijk, maar concrete projecten of realisaties zeggen vaker heel wat meer. Want dat zijn uiteindelijk de mensen die Rentaloft online vonden, vooraf fysiek bezochten en uiteindelijk voldoende waarde vonden voor hun eigen merk of project om Rentaloft te boeken.

Hieronder de meest markante projecten uit de voorbije start-up periode.

1/ Project – “Pizzahut commercial” – eerste keer een videoproductie voor een reclamespotje dat op VT4 uitgezonden werd


De opnames voor de Pizzahut commercial hebben me ertoe aangezet om Rentaloft op te starten. Mijn persoonlijke relaas erover kan je lezen in het artikel ‘Het huis als filmset’:

De zetel wordt opzijgeschoven. De grote spiegel verhuist naar de andere kant. Mijnheer regisseur wiebelt zenuwachtig in de voido schommelstoel. Midden in de woonkamer staat een grote camera. Een paar enorme lampen en schermen staan her en der opgesteld. Boven de witte kast in de slaapruimte hebben ze een hele grote akelige constructie gefabriceerd. De keuken is tot verkleed- en acteursruimte omgetoverd. Het is duidelijk dat een filmploeg de loft heeft bezet. Alle herkenning met de ‘normale’ toestand is zoek.

Lees het volledige artikel.

2/ Project – “PR Event voor De Hovre PR & Events” – uiteenlopende merken op 1 locatie samengebracht

pr event2

Het eerste Public Relations evenenement dat in de loft georganiseerd werd, en me aantoonde dat in de toekomst de loft niet per se enkel voor voor fotoshoots of reclamespotjes gehuurd zou worden.

Rentaloft wordt niet uitsluitend voor fotoshoots of reclamespotjes gehuurd. Onlangs organiseerde Isabelle De Hovre van De Hovre PR & Events in samenwerking met het Belgische fashion label Filles a Papa (FAP) er een PR event. Een ideale gelegenheid voor vakjournalisten om de ontwerpers van FAP te leren kennen, hun wintercollectie te bekijken en verder naar nieuwe werken van Billion Dollar Babes, Bagladies en bagagespecialist Carlton te kijken. Barza verzorgde hierbij de Cava, en Together Drinks zorgde voor de gezonde drinkjes. Zulke klassieke persmomenten worden nog steeds met de regelmaat van de klok georganiseerd, en beantwoorden zeker aan een grote behoefte.

Lees het volledige artikel.

3/ Project – “TMF Fotoshoot met romantische dreamdate” – Koppeltje wint romantisch dagje met fotoshoot

Een ander voorbeeld van een creatieve booking waaraan ik totaal niet dacht toen ik Rentaloft startte. Zo zie je maar.

Rentaloft kreeg zaterdag 19 juni mooi volk over de vloer. In samenwerking met Gini organiseerde TMF de apotheose van hun ‘Dreamdate wedstrijd’. Je kon deelnemen door op de Gini website de meest verleidelijke openingszin op hun wall te posten, vervolgens vrienden uit te nodigen te stemmen en zo kans te maken op een onvergetelijke tête-à-tête.

Lees het volledige artikel.

4/ Project –  “Limited Edition tapijten fotoshoot” – tapijtenfabrikant werkt aan nieuwe collectie

Eind maart hadden we uniek design “made in Belgium” te gast bij RentALoft. De Marketing Manager van Limited Edition had beslist om in de loft een snelle fotoshoot te houden. Voor zij die niet zo thuis zijn in de tapijtenwereld, Limited Edition is gekend voor exclusieve kamerbrede en afgeboorde tapijten. Typerend zijn de 85 modellen tapijt en 20 afboordmogelijkheden in uiteenlopende materialen als wol, sisal, leder en daim.

Lees het volledige artikel.

5/ Project – Leffe Ruby Videoshoot


 

Ook weer een beetje aparte shoot: videoshoot met kooksessie voor de nieuwe site van Leffe. Het volledige flash filmpje is te bekijken in de Leffe Ruby sectie op hun site..

Verder hebben andere merken zoals Ikea en E5-Mode gebruik gemaakt van de loft en heb ik heel wat interesssante location scouts leren kennen.

Wat brengt de toekomst?

Wel, toen ik Rentaloft opstartte schreef ik in mijn allereerste blog-artikeltje ‘Waarom Rentaloft?’ onder andere het volgende:

Deze site is slechts het begin van een experimenteel nieuw avontuur. Met als doel dié loft te worden die voor eind 2010 het vaakst te bewonderen is in leuke projecten voor coole merken of bedrijven. Met andere woorden: de meest bezochte en gegeerde loft van Vlaanderen en omstreken…Volg ons via Twitter ,wordt fan op Facebook, of blijf deze site lezen om er meer over te vernemen.

Na de eerste zes maanden is het nog altijd de bedoeling the place-to-be te zijn voor merken of projecten met innovatieve ideeën. Social Media gaat in mijn eigen promotie-mix in de toekomst nog vaker een rol spelen om meer bekendheid te krijgen, en relevante contacten op te bouwen. En daarnaast blijf ik op regelmatige momenten op deze plaats verslag uitbrengen.

Bedankt voor het lezen, en aarzel zeker niet om feedback te geven of me te contacteren met je eigen project-ideeën.