Uitgebreid verslag van Flanders DC's Creativity Forum – No (female) balls, no glory | RentALoft

Flanders DC’s Creativity Forum – No (female) balls, no glory

Donderdag 21 oktober was ik samen met vele anderen aanwezig op het Flanders DC’s Creativity Forum. Thema van de dag was: Creative minds leaving an impact. Zelf had ik twee heel goede redenen om op te dagen. Allereerst, een shot-je creativiteit op tijd en stond is gewoon een must, voor elke zichzelf respecterende burger. Bovendien zou de stage enkel door boeiende en charmante vrouwen bevolkt worden. Wat meer te wensen? Een super formule, en zeer geslaagde dag, zo bleek.

De opgepikte rode draad (naast creativiteit uiteraard) voor mij doorheen de Flanders DC’s Creativity Forum presentaties? Durf, verandering, partnerships en participatie. Laten dat net zaken zijn die elke ondernemer ook nastreeft. Op dat vlak was het dan ook een onderliggende push voor meer ondernemerschap.

Al die elementen staan op zich natuurlijk niet voor creativiteit an sich maar het geeft wel aan dat creativiteit verre van aangeboren is. Een onderwerp dat Suzan Greenfield (zeker een van ‘s werelds meest invloedrijke vrouwen) vanuit een neurowetenschappelijke hoek belichtte. Een visie die verademend is voor een statement waar ik altijd moeite mee heb gehad. Hokjesdenken. Maar elk bedrijf zondigt hiertegen als het ware, om het procesmatige nillens willens in goede banen te leiden. Orde creëren in mogelijke chaos. Zo heb je bijvoorbeeld in reclamebureaus “creatieven”. Of het “creatief team”. Zeker de jonge garde laat zich als een self-fulfilling prophecy verleiden om dit rolpatroon dan ook in hun uiterlijk en gedrag te uiten. De anderen lijken bijna per definitie minder creatief. Op zich uiteraard quatsch. Maar de typologie is nodig om de klant ook een zekerheid te geven dat er een neutralere frontend is. Aan de achterkant worden creatieve breinen gestormd.

Een ander voorbeeld is je eigen woning; dat bastion, die persoonlijke stek waar je helemaal op jezelf tot rust kan komen. Stel. Je hebt het idee om in die woning van je te blijven wonen. Maar er af en toe een co-locatie van te maken, en jouw plekkie aan anderen toe te vertrouwen. Sommigen fronsen dan. Niet omdat het niet beantwoordt aan een klassiek model van permanent verhuren, maar omdat je je zelf wat prijsgeeft. En waarom zou je dat doen? Begrijpelijk uiteraard, maar het toont ook aan hoe creativiteit vaak gepaard gaat met een soort van koppige durf om dingen anders te doen. Rentaloft is zo van start gegaan. Wat aantoont dat het idee, hoe simpel ook, op zich niet zaligmakend is. Dan pas begint het. Zoals in het verleden al gezegd.

In deze blog post wil ik even stilstaan bij een paar vrouwelijke gastsprekers die gisteren een volle zaal wisten te entertainen. Niet door louter en alleen mijn mening over hun voordrachten te spuien. Wel door de betere artikels of links die ik zag verschijnen samen te vatten, en een paar van de presentaties te bespreken. Want zo kon je in de Hanger 29 locatie vernemen. Co-creatie is key (“Creating artefacts that enable co-creation”). Participatie is key (Jeanne Devos in haar tocht om armoede te bestrijden, Randi Zuckerberg bij alle opgesomde fanpagina-initiatieven, Diane Nijs: “Digitalization allows us to free ourselves from our industrial chains”). En imitatie is key: creatieve geesten kopiëren en zijn goede imitatoren. Met dit artikel doe ik ook gewoon mijn duit in dat zakje.

1/ Randi Zuckerberg – Marketing Directeur Facebook

De eerste presentatrice van de dag was Randi Zuckerberg, zus van Mister Facebook en zelf Hot Shot en Marketing Directeur bij Facebook. Als startschot van de dag zeker een goed gebrachte presentatie, die je hieronder kan terugzien.

Vera Van Doninck vat het meest noemenswaardige van Randis vrij Amerikaans getinte voordracht samen.

1. Personnaliseer je Facebook pagina: Zorg ervoor dat jouw pagina niet lijkt op de vele anderen maar maak hem uniek.

2. Maak op voorhand duidelijke afspraken:

  • wie zal berichten posten en hoeveel
  • wanneer worden er afbeeldingen getoond
  • hoeveel berichten per dag worden er gepost
  • wie modereert de reacties

3. Moedig interactie aan: Geef mensen een reden om met jou of je merk te converseren. Bijvoorbeeld Red Bull: Zij verstopten gratis energiedrankjes en gaven hints via Facebook om ze te vinden.

Maar onnoemelijk veel interessanter is in mijn ogen het boek “The Facebook Effect” van David Kirkpatrick, dat ik aan iedereen kan aanraden; zeker de niet-onliners. Het voorbeeld dat Zuckerberg aanhaalde over de revolte van Oscar Morales tegen de Colombiaanse Farc komt er ook ruimschoots in aan bod.

Een geweldig boek dat leest als een roman en zo goed geschreven is dat je af en toe het gevoel krijgt dat je het leven van Mark Zuckerberg zelf beleeft. Pas op. Het geeft meer een geschiedkundige dan strategische kijk op Facebook tot op heden, maar bij het lezen ervan voelde ik me soms als een vlieg op de muur in zakelijke bijeenkomsten en informele Facebook brainstormsessies. In de voordracht van Randi vond je diezelfde passie terug die de Zuckerbergs blijkbaar typeren, maar het boek beschrijft nog mooier dat Mark dit niet voor geld of roem doet, maar hij echt een droom en een visie heeft van iets heel erg groots. En noem me naïef, maar zoals Kirkpatrick geloof ik hem. Zeker het laatste deel van het boek over de meest recente periode van Facebook moet marketeers aan het denken zetten. Sinds Facebook zich na de komst van een andere vrouw – Sheryl Sandberg (als Chief Operation Officer) – zich uitgebreider ging toeleggen op Social Advertising, waar Facebook Ads nu een geniale implementatie van zijn.

2/ Over de presentatie van Dorien Aerts, die over het mobiele internet voor organisaties sprak, ga ik vrij kort zijn. Niet omdat die weinig inspirerend was, maar gewoon omdat je op Slideshare de presentatie zelf kan herbekijken. En als je sowieso als marketeer niet weet dat mobiel de toekomst is, waar je met (alleszins) een half oog bij al je activiteiten naar moet kijken, tja…

De keuze voor haar als spreker was trouwens wel moedig van de organisatoren. Uiteindelijk is het “makkelijk” big shots te kiezen, en heb je guts nodig om een onervaren jonge vrouw haar verhaal te laten doen…Chapeau dus.

3/ Gamedesigner Jane McGonigal – “Gameplay is the opposite of depression”

De speech van gamedesigner en researcher Jane McGonigal was voor mij veruit de boeindste voordracht van de voormiddag. Haar thesis? Gamers ontwikkelen allerlei vaardigheden die van pas kunnen komen om de echte wereld ten goede te veranderen. Een goede samenvatting van haar voordracht vind je eveneens op de marketing blog van De Standaard, die trouwens heel wat inspanningen leverde – gratis krant bij aankomst & Twitter wedstrijd waarbij je tickets voor The Social Network flm kon winnen – om alomtegenwoordig te zijn op en rond Flanders DC’s Forum.

Het interessantste uit haar hele voordracht vond ik het eenvoudige inzicht rond games: “Unnecessary obstacles that we voluntary want to overcome”. En ze legde dit mooi uit aan de hand van digitale games, maar ook door aan te tonen dat golf op zich een vreemd spelletje is waarbij je een klein balletje in een klein holletje wil trachten te krijgen, en je het jezelf daarbij extra moeilijk maakt door een stick te gebruiken… :) De presentatie van McGonigal vind je eveneens op Slideshare.

4/ Susan Blackmore en haar ‘meme machine’.

De Britse psychologe (en Ted2008 spreekster -> als je Flanders DC hebt gemist, dan is die TED voordracht een heel goede vervanging) Susan Blackmore stond eerst stil bij de evolutietheorie van Charles Darwin. In zijn boek ‘The Origin of Species’ beschrijft de bioloog dat genetische variatie en selectie zorgen voor evolutie. Creatieve ideeën kopiëren zichzelf en evolueren net als onze genen, aldus Blackmore. De hele rede was interessant. Thuis realiseerde ik dat haar verhaal aanknopingspunten heeft bij de manier van denken rond orde en chaos van David Weinberger, auteur van klassieker The Cluetrain Manifesto. In een recenter boek, “Everything is miscellaneous”, geeft hij voorbeelden hoe klassieke methodes van categorisering voor fysieke objecten niet meer relevant zijn in een digitale orde. Op zich geen droog boek over taxonomie, maar een essentieel verhaal als je wat meer wil begrijpen over de veranderlijke digitale wereldorde, een onderwerp dat Blackmore via haar “memes as selfish replicators” ook bracht. Want: “creativiteit is evolutie in actie”.

Een uitgebreider relaas van haar voordracht kan je vinden op de MouseOver blog van Nick De Mey.

5/ Christie Heffner – Managementtips voor niet-gevorderden

Afsluiter van de dag was Christie Heffner, voormalig CEO van de Amerikaanse uitgever Playboy. Een leuk verhaal diste ze op, overgoten met managementtips. Hoewel onder de indruk van het hele een-uur-lang-uit-de-losse-pols-praten, was ik me vooral in het begin aan het afvragen waar ze naartoe wou of wat haar punt nu was. En op zich hoorde ik gewoon ook vele algemene managementtheorieën. Maar uit de lovende reacties op Twitter, zal dit wel aan mezelf gelegen hebben…:)
Wim De Preter schrijft op de marketing blog van De Standaard een goed stuk over haar voordracht.

Zo weggerukt uit de managementliteratuur is Hefners pleidooi voor het zoeken van de “ware identiteit” van je bedrijf. “Als je je business moet herdefiniëren, leidt dat vaak tot verrassende inzichten. Je leert er ook uit wie je echte concurrenten zijn. Playboy zelf herdefinieerde zich van een tijdschriftenuitgever tot een multimediaproducent, waardoor we plots ook televisie, internet en mobiel tot onze activiteiten zijn gaan rekenen. Kranten en magazines proberen dat vandaag ook te doen.”

Wil je een schetsmatige samenvatting van de belangrijkste gastsprekers, check dan eens wat Martine Vanremoortele als Visual Harvester onmiddellijk tijdens de presentaties heeft uitgetekend. Very nice!

Tot slot voor de audio-visuele mensen onder ons: het verloop van de dag is mooi samengevat in het volgende filmpje.