Het internet is al lang geen angstig brochure-medium meer | RentALoft

'Tinternet' is al lang geen angstig brochure-medium meer

Het valt me steeds vaker op dat heel wat mensen die Rentaloft contacteren het wel in de vingers hebben. Dat internet. En zich vaak niet beperken tot het fotograaf zijn bijvoorbeeld, maar stilaan de echte marketeer in zich loslaten. Moet ook wel met de storm aan online veranderingen die blijven razen. Na het gewone visitekaartje van vroeger, heb je ondertussen de site, de blog, de Facebook pagina, het gemakkelijk gevonden worden in Google, de Tweets, en sinds kort het gegoogle+. Niet eenvoudig om je staande te houden en als het even kan nog aan fotografie te doen ook. Of in populair marketingjargon uitgedrukt: aanwezig zijn op paid media (search, google adwords, enz), earned media (mond-aan-mond, jouw fans worden zelf het medium) en owned media (de platforms die je zelf beheert: Facebook, Twitter, blogs en sinds kort dus ook G+).

Om dit alles min of meer actueel te houden moet je op zijn minst nagedacht hebben over je inhoud. Wat heb jij te vertellen? Wat is je content marketing strategie? Uiteraard is een goed antwoord hierop formuleren vaak makkelijker voor een kleine zelfstandige dan voor de grotere bedrijven. Met minder balast en “politiek” hanteren die eerste vaak een goed evenwicht tussen al die verschillende kanalen. En bedenken ze makkelijker creatieve campagnes, die via sociale netwerken dan een vervolgleven leiden.

Diorama Photography

Een voorbeeldje. Een tijdje geleden werd ik gecontacteerd door Dina van Diorama Photography. Een ondernemende vrouw die voor het tweede jaar op rij een wedstrijd organiseert voor jonge modellen. En daarvoor een wat aparte locatie zocht.

De wedstrijd zelf kadert in haar poging om de veelvuldige aanvragen voor fotoshoots op TFCD-basis wat het hoofd te bieden. TFCD? Vrij vertaald: “Jij stelt je beschikbaar als model en vraagt daar geen geld voor en ik ben de bereidwillige fotograaf en reken daar eveneens geen geld voor”.

De tweede ronde van haar wedstrijd ‘Wie wordt het gezicht van onze website?’ vindt plaats in de loft. Voor de finaleronde moeten de (mannelijke of vrouwelijke) modellen naar een binnenzwembad. Wat me opvalt bij haar aanpak is dat ze Facebook efficient gebruikt in de communicatie met de kandidaten. Oproep tot inschrijving, aanmaning tot betaling, herinneringen, je krijgt het allemaal te lezen als je haar Facebook fanpagina leest. Ook traditionele media komen er aan te pas. Zo zijn er affiches, een paar duizend flyers, en top-sponsors :). Maar de conversaties zijn er 24/7 en stoppen niet als de wedstrijd afgelopen is.

De shoot is gepland op zondag 11 september. Meer berichtgeving volgt later nog…