Slimmere tools voor fotografen | RentALoft

Alles om ons heen wordt steeds slimmer. Jouw (smart)phone, de wagen die je bestuurt, televisies, koelkasten, je (domotica) huis…. De meeste van deze ontwikkelingen zijn boeiend om te zien evolueren in je dagelijks leven, over te lezen… en sommige ervan kan je gewoon ook even zelf testen.

Foto’s zijn een categorie apart, en boeien me uiteraard vooral in het kader van rentaloft. Ze zijn enorm belangrijk in alle mogelijke digitale conversies. En bijvoorbeeld een reden waarom Facebook de visualisatie van de newsfeed heeft aangepast. Foto’s moesten in hun ogen nog meer tot hun recht komen.

Dit brengt me bij Stipple, een start-up bedrijfje dat actief is in het domein van social shopping en het ‘monetizen’ van foto’s. Met Stipple kunnen mensen content en boodschappen creëren in een foto (zonder widget of code), om vervolgens de interactie met de data binnen die foto te analyseren en op te volgen. Behoorlijk cool!

Fotografen (en ook heel wat andere professionals) kunnen via Stipple een waardevolle strategie uitbouwen om hun fotografie-content digitaal passend te verspreiden..

 

Hieronder zie je een voorbeeld van een foto van fotograaf Bram Blondeel die onlangs kwam shooten in de loft. Hover over de foto, en bekijk de tweet die ik uitstuurde waarbij dezelfde foto “gestippeld” werd. Stipple heeft het vrij nieuwe Twitter Cards geïntegreerd, zodat je een rijkere ervaring kan bieden aan je media , rechtstreeks vanuit de twitter feed.

stippled-photo-49760984

Toekomstmuziek

Digitale producten zoals Stipple zijn innovatief en behoorlijk fascinerend. In essentie richten ze zich op e-commerce, fotografen en bloggers. Maar ook agentschappen of directory-sites kunnen hun voordeel doen met zulke tools voor hun eigen klanten. Hoe het ideale gebruik ervan zie voor de professionele fotograaf? Met dit soort tools kan je makkelijk  

  • (Affiliate) linken naar de producten en merken die zichtbaar zijn op alle genomen foto’s
  • Contactinformatie, biografie en een korte ‘making of video’ toevoegen van de fotoshoot in kwestie – allemaal dus bereikbaar vanuit die ene foto
  • Meegeven wie er allemaal aanwezig was tijdens de fotoshoot (model, make-up artist etc) en linken naar de profielen van die personen
  • De “features” identificeren en toevoegen van de locatie waar jij de foto nam
  • Jouw prospecten de mogelijkheid geven om data te zoeken en te ontdekken
  • De interactie met jouw foto’s analyseren – zo kan je zien voor welk soort foto’s het meeste interesse bestaat en wat mensen makkelijk delen

Conclusie

Kortom: een betere, betrouwbare manier voor jou als fotograaf om nieuwe mensen op je platform te krijgen, (copyright) credit te krijgen voor het materiaal, iets te verdienen aan de producten die erin voorkomen en de hele ervaring van de foto rijker in te vullen. stippled-photo-49760908

By the way: Stipple is wellicht slechts 1 van die bedrijven die dit soort van ’embedded marketing voor foto’s’ aanbiedt. ThingLink lijkt me ook het bekijken waard.